Sembelit Selepas Bersalin dan Semasa Berpantang : Apakah Punca & Cara Mengatasinya?

Kebanyakan ibu-ibu cenderung untuk menghidapi sembelit selepas bersalin. Lebih-lebih lagi kalau ianya adalah pengalaman pertama kali anda sebagai ibu.. :)

Sembelit ketika berpantang
sumber google
Mungkin anda seperti saya, susah sangat nak ‘membuang’ sejurus selepas bersalin. Pengalaman saya melahirkan anak sulung 2 3 hari pertama saya tidak boleh langsung nak buang air besar hehe. Buang air kecil sebelum discaj wad pun berjam-jam saya di bilik air itupun selepas 2 3 kali cubaan dan bukan dalam keadaan normal duduk sebab takut luka bersalin terasa pedih hehe. Fobia sangat masa tu. >__<

Namun keadaan seperti ini jangan ambil mudah, bila kita terasa fobia untuk ‘membuang’ itu yang lebih cenderung untuk kita mendapat sembelit.

Terdapat beberapa faktor yang mungkin menyebabkan ibu mengalami sembelit selepas bersalin antaranya:

  1. Kurang pengambilan air
  2. Kurang pengambilan sayur-sayuran dan buah-buahan
  3. Takut hendak membuang air besar kerana takut luka episiotomy akan terbuka dan sakit di bahagian tersebut
  4. Otot pada usus juga mengendur kerana perubahan hormon yang berlaku semasa hamil.
  5. Sembelit memang menyakitkan dan boleh menyebabkan fobia dikalangan ibu-ibu selepas bersalin

Berikut antara tips yang ibu boleh amalkan untuk mencegah sembelit:

  1. Mulakan rutin makan dan minum yang teratur – Makan makanan berserat tinggi seperti buah-buahan dan banyakkan minum air 2 -3 liter sehari.
  2. Banyakkan pergerakan/ berjalan secara kerap semasa berpantang (di wad/rumah). Terlalu lama dalam keadaan duduk atau berbaring akan membuat sembelit anda lebih teruk
  3. Bila ‘nature call’ tiba, segeralah ke tandas. Jangan endahkannya kerana lebih lama anda menahan lebih cenderung untuk anda mendapat sembelit. 
  4. Ambil suplemen tambahan 
Saya hanya kenal Shaklee selepas beberapa minggu melahirkan anak pertama. Seminggu dua awal tempoh berpantang memang menyeksakan. Saya sembelit dan hanya ‘membuang’ dalam keadaan separa duduk . haha kalau nak diceritakan memang seksa dan malu hehe. Anda yang alaminya boleh rasa sepertimana saya rasa kan? Namun, setelah berkenalan dengan Shaklee tak lama lepas tu Alhamdulillah sistem penghadaman saya berjalan lancar hehehe. 

Apa yang saya amalkan?

OSTEMATRIX SHAKLEE

Saya amalkan 4 biji Ostematrix setiap kali sebelum tidur. Apa yang membuatkan saya jatuh cinta dengan ostematrix adalah ia mudah ditelan, melembutkan najis dan membantu memberikan saya tidur yang berkualiti walaupun saya kerap bangun untuk menyusukan anak. Walaupun saya tidur lewat atau kerap terjaga saya masih boleh bangun awal dengan cergas. Dan yang paling best bangun pagi terus rasa nak membuang. Dan Alhamdulillah proses pembuangan berjalan dengan sangat lancar… perut pun rasa lega je keluar bilik termenung hehe.

Saya masih meneruskan pengambilan ostematrix sehingga ke hari ini. Tak telan ostematrix rasa tak lengkap tidur saya hehe. Lagipun biasanya saya jarang ambil susu jadi dengan pengambilan ostematrix ianya menjadi pelengkap kepada keperluan kalsium saya setiap hari.

Jadi, bagi ibu-ibu di luar sana yang mengalami sembelit selepas bersalin dan ketika berpantang saya sarankan ambillah 4 biji ostematrix setiap hari. Saya jamin, proses pembuangan anda lebih selesa dan lancar malah tidur anda juga lebih lena.. :)

Jom kita lihat video di bawah pengalaman ibu ini mengamalkan ostematrix dalam salah satu suplemen ketika berpantang!


Amalan Pantang Selepas Bersalin Elak Mimpi Ngeri Sakit Sembelit from iReach HD on Vimeo.

Jika anda mengalami sembelit semasa berpantang, dan ingin berikhtiar dengan Ostematrix Shaklee,


Hubungi saya SEKARANG, jangan LEWAT atau anda akan MENYESAL!

✎sms/whatsapp: 019 336 4122
☎ cod: Rawang/ Sg Choh/ Serendah/ Batang Kali/ KL Sentral

atau anda boleh terus membuat pembelian >> KLIK UNTUK ORDER dan hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi PERCUMA!




Promo Shaklee Februari yang Fabulous!

Pfffft~ pejam celik pejam celik dah habis january.. cpt sgt kannnnn...



Nah sblm februari habis kena hapdet laju2 jugak promo shaklee spjg bulan ni. Ada 4 promo suplemen dengan 3 promo berbeza! Very the fabolous February!

Buy 6 free 1

 Ostematrix
 Vitalea

Buy 2 get 5% disc

 Ostematrix
 Vitalea

Buy 3 free 1

 Advanced Joint Health Tablet
 Vitalea for Kids

Sesuai sangat utk anda yg mencari multivitamin utk kesihatan menyeluruh dan suplemen utk kesihatan tulang & sendi.. ♡♡♡

Jom!
Jgn terlambat! Februari ada 28hari je hehehehe 

Sms/Whatsapp 0193364122
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...